kulturellt i natten

i fredags var det kulturnatta här i stan. det såg vi fram emot, men hade mycket svårt att komma överens om vart vi skulle gå och vad vi skulle se och vad det fick kosta.

till slut kom jag, emma och gabriella fram till att först besöka hagaparken för att se en afrikansk dans grupp (två av ~elva var afrikaner). mycket ballt faktiskt. eld och trummor gjorde höstlövens existens magisk. synd att dansarna inte var bättre synkade, detta störde jag mig rejält på eftersom jag vet vilken skillnad det kan bli(!). efter framträdandet skulle gabriella och emma ta dansarnas nummer. då träffade jag pappas kompis lotten som var mycket glad (undra varför) jag fick också träffa hennes två kompisar, maggie och lena (?). det var ett mycket roligt inslag underkvällen eftersom de berättade hur lena en gång sprutade ner pappa med en duschslag och hur de sedan vägrade ge honom en handduk... haha.

aja efter hagaparken gick vi genom vasastan till statsbiblioteket. i mitten där någonstans köpte vi också massor av godis. när vi kom i i det nattöppna biblioteket möttes vi av ljudpoesikonst av något skumt slag senare också av hårkonstnärer. hade gärna fått mit hår fixat (på egen risk) men det var för lång kö...
vi hittade till dansmattorna som var vårt egentliga mål men fann också där en lång kö av gabbis gamla polare från rudebäck. vi struntade i dansmattorna och bestämde oss för att det var dags att dra vidare till änggårdenskoloniområde där jag läst att det skulle spelas reggae..
efter att ha trallat (längesedan jag använde det uttrycket) oss igenom den första delen av kolonierna och sett en av våra kära skolledare sprang (soxkerkick som fan) vi över en parkering och ner i den andra delen. där hördes musik och vi knödde (obs göteborska) in i en liten och överfull koloniträdgård! det visade sig att bandet som spelade hette johan och djuret (hörde det först som hjulet eller ljudet).

kan flika in en riktigt rolig grej här angående bandets basist Andreas!
min kära syster känner honom och tydligen va det han som va hemma hos oss en gång och spelade gitarr när jag kom ut från duschen i bara handduk.. :S hahaha. fan man vet aldrig vad som kan hände när stan är så här liten..


vi lyssnade på dom och gungade skönt i takt. till slut, alldeles för snabbt, så var deras speltid slut och det blev uppehåll i musiken till någon dålig dj skulle ta plats på scenen (verandan).

vi köpte lite att dricka och ställde oss vid kvittoväggen för att lämna våra spår. efter ett kort tag kom en lullig kille och började snacka med oss senare också hans kompis (eller hur va det nu). vårat samtal skenade mellan svensk reggae och konstnärer. tillslut föreslog som att vi skulle gå ner och lyssna lite på musiken. men vi tappade bort dom på vägen (ca 20 meter) och det var (nästan) helt dött så vi bestämde oss för att dra eftersom emma skulle upp tidigt. när vi var påväg där ifrån hördes en röst från en buske som ropade på oss. den första killen va tydligen pissenödig och tyckte inte att vi skulle gå men det gjorde vi ändå..

det var på det hela tagen en mycket trevlig och rolig natt som för min del gärna kunde bli lite  längre.. :-) men det får bli nästa år! 

Puss och kram, jag hatar samhällskunskap! 


    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback