vårpoesi på väg från skolan


Håller de färdigförpackade morötterna i ena handen.
I den andra är den nyöppnade ramlösan på33 cl burk.
En rotselleri ligger i skinnväskan.
Det är helt klart vår i luften. Häckarna i evigt långa rader är ljusgröna av nya blad.
Inga löv på träden än.
En tant stannar och pratar med en farbrors lilla pudel.
Tanten har rullator.
Jag dricker ur min ramlösa på 33 cl burk.
Råkar sparka lite på mig själv. Vinterstövlarna känns pinsamt passé.
Halsduken ännu värre.
Vinterns isfläckar har smält, vatten porlar långsamt ner i brunnar.
Några pojkar spelar fotboll på förortens halvgröna gräs.
En flicka är med, bollen är paff efter lång vila i källaren.
Uppförsbacke nu. Jag dricker lite till, det är varmt.
Pojken som bor i huset på hörnet spelar bandy med sig själv på  trottoaren.
Påväg hem från vänner.
M. Holm borde ta fram sin motorcykel snart. Hon längtar.
Varm vind i mitt lite ruffsiga hår.
Stora noppar på kastanjerna.
Jag är snart hemma med morötterna.
Ramlösan på 33 cl burk börjar ta slut. Dåligt med kolsyra kvar.
Bara nerfösbacken kvar.
Det speringer en katt över vägen.
En mörkt grå katt med vita tassar.
En annan sitter på en båt som är redo att sjösättas.
Jag vill också åka båt!
nu är jag nästintill hemma, ramlösan på 33 cl burk ät slut men våren har bara börjat...



Hur får man i vätskan i burkan?
sätter man på locket först eller sist?

Kommentarer
Postat av: sofia

det var mig en bra fråga. jag sätter upp de på min "ta reda på" lista :)

2008-04-03 @ 17:27:44
Postat av: Staffan

Självklart tillverkas burken i ett kar fyllt av ramlösa och på så vis blir burken vätskefylld när man sätter ihop delarna.

Postat av: maja

hm har jag aldrig tänkt på men nu blev jag nyfiken..

2008-04-03 @ 21:01:37
URL: http://powermajs.blogg.se
Postat av: syster

fin dikt du! jag vill också ha mera vår här. idag cyklade jag iofs. och igår åt jag glass.. :)

2008-04-04 @ 19:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback