09 blir 10

Det var tanken att detta skulle bli en liten sammanfattning av året som gått så här på nyårsaftonens morgon men en artikel i GP fick mig att tänka om. En flicka, bara 18 år blev natten till onsdag mördad i Hjällbo i Göteborg. Hon var förmodligen på väg hen från en fest då hon blev misshanlad med en flaska och sedan lämnades i kylan. Hon avled senare under natten på Sahlgrenska sjukhuset. Här med vill jag lyfta ett varnande finger när dagen med mycket ungdomsfylla är kommen. Ta det lugnt, var med personer du litar på. Gå kanske inte ut själv för att somna i en snöhög eller riskera misshandel, dråp eller våldtäkt. Usch, det där gillade jag inte att skriva. Man ska inte låta gärningmän bestämma vad man kan eller vågar göra. En ensam ung kvinna ska kunna gå ute på natten, det tycker jag verkligen men den här artikeln skrämde mig. Hon hade säkerligen planer som för kvällen som kommer och tillställningen hon inte dyker upp på kommer påverka alla som ändå är där. Det är nyårsafton men tänk till en gång extra när du tar det där sista glaset vin, eller vad det nu kan tänkas vara. Du utsätter dig alltid för större risker när du är berusad.

 

klart slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback